Indhold og tekst
Alle kan skrive – men det er ikke alle der kan skrive en tekst der fænger læseren. Lange tekster virker som uoverskuelig mur og bliver sjældent læst på skærmen. Derfor gør vi meget ud af at skrive overskuelig tekster som læserne hurtigt kan skanne og få overblik over.
Skriv målrettet
God kommunikation er målrettet og relevant! Afsender- og modtager-forholdene er tydelige, emnet og situationen er klar for læseren. Dine læsere skal hurtigt kunne afgøre om de er i målgruppen for din tekst og om emnet er relevant for det læseren leder efter lige nu og her. - Spild ikke dine læseres tid.
Og husk at dine læsere meget sjældent er lige så passioneret for dit produkt eller din virksomhed som du er. – Skriv faktuelt om det dine læsere og kunder har brug for at vide, og undgå for mange superlativer. Brug ord som læseren leder efter via søgemaskiner.
10 gode råd om webtekster
Når vi skriver webtekster forsøger vi selv at efterleve de 10 gode råd om nettekster:
- Del teksten op i selvstændige afsnit
- Giv afsnittene forståelige overskrifter
- Brug relevante nøgle- og søgeord som læseren vil lede efter
- Brug punktopstillinger, hvor det skaber overblik
- Skriv korte og klare sætninger
- Undgå overflødige ord
- Skriv konkret, mundtligt og direkte - sig det som det er
- Vær varsom med fed og kursiv
- Overvej om det er muligt at placere links i slutningen af afsnittet
- Links skal være præcise og informative – dvs. indeholde betydningsbærende ord som læseren leder efter.